کد خبر : ۳۱۱۷
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۱
سردار مهری خبر داد
رئیس پلیس راهور با اعلام اعمال تغییرات در فرآیند صدور گواهینامه از اعمال محدودیت برای رانندگانی خبر داد که تازه گواهینامه می گیرند.
به گزارش خودروکار، سردار تقی مهری روز دو شنبه در نشست خبری با اشاره به اینکه در سال گذشته 16 هزار تن در تصادفات رانندگی کشته شدند، گفت: امسال طرح های نوروزی،ارتحال امام،طرح تابستانی، طرح اربعین و طرح زمستانی که تا 20 اسفند ماه در حال انجام است، از سوی پلیس راهور اجرا شد. پلیس طرح های مختلفی را با همکاری دستگاه های امدادی و خدماتی در طول سال اجرا می کند.

وی ادامه داد:در طرح زمستانی امسال در حالیکه یک ماه از آغاز طرح می گذرد، تلفات رانندگی جاده ای 17 درصد کاهش نشان می دهد. خوشبختانه امسال مسافر در راه مانده در طرح زمستانی نداشتیم.

رئیس پلیس راهور با اعلام اینکه 51 درصد تلفات رانندگی را سرنشینان خودروهای سواری و 31 درصد را راکبان موتور سیکلت ها تشکیل می دهند، تاکید کرد: در هشت ماهه امسال 261 نفر در تصادفات کمتر از سال قبل کشته شدند. در این مدت سه عامل عدم توجه به جلو،سرعت غیرمجاز و رعایت نکردن حق تقدم با 71 درصد مهمترین علل تصادفات بودند.

مهری 87 درصد کشته شدگان حوادث رانندگی را مردان اعلام کرد و گفت:در این مدت 51 درصد تلفات رانندگی را افراد 21 تا 50 سال تشکیل می دهند. این درحالی است که 51 درصد جانباختگان در صحنه تصادف جان خود را از دست داده و مابقی در راه اناتقال یا بیمارستان فوت کرده اند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین کشته شدگان حوادث رانندگی شهری عابران و موتور سواران هستند،تاکید کرد: 82 درصد کشته های ترافیکی در شهرها عابران پیاده و موتور سواران هستند که امکانات برای عابران در سطح شهرها باید بیشتر شود.

مهری از اعمال محدودیت های جدید برای افرادی که تازه گواهینامه دریافت می کنند خبر داد و افزود: براساس ابلاغ وزیر کشور افرادی که گواهینامه دریافت می کنند تا سه ماه حق رانندگی بدون حضور فردی دیگر که داری گواهینامه است را ندارند و نمی توانند به تنهایی رانندگی کنند.

وی  با اشاره به اینکه این راننده ها نمی توانند در جاده ها رانندگی کنند، تاکید کرد: این افراد حق رانندگی از ساعت 24 تا 5 صبح را ندارند و باید در جلو و عقب خودرو تابلو  احتیاط راننده مبتدی است را نصب کنند.

رئیس پلیس راهور با اعلام اینکه این محدودیت ها از ماه آینده اعمال می شود، تاکید کرد:مدت این محدودیت یکساله است و برای موتور سیکلت سواران نیز اجرا می شود.

به گفته مهری اگر فردی از این قوانین تخطئی کند گواهینامه او ضبط و بار دیگر باید برای دریافت گواهینامه اقدام کند.

رئیس پلیس راهور در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص برگزاری آزمون گواهینامه به صورت کنکور گفت: تلاش ما این است که آزمون گواهینامه در شهرها به صورت متمرکز برگزار شود.

مهری با اشاره به اینکه اعمال قانون خودروهای فرسوده در هشت کلانشهر آغاز شده است، تاکید کرد: در صورت تردد خودروهای دارای عمر بیش از 20 سال در شهرهای تهران، اصفهان،اراک، تبریز،مشهد،شیراز،کرج و اهواز این خودروها به ازای هر روز تردد 50 هزار تومان جریمه می شوند.

وی در مورد سن ناوگان فرسوده گفت: براساس مصوبه هیئت دولت  خودروهای شخصی پس از  20 سال،مینی بوس و تاکسی10 سال،وانت 15 سال،کشنده 20 سال ،اتوبوس شهری 8 و اتوبوس بین شهری 10 سال فرسوده محسوب می شوند.  

مهری با بیان اینکه نیم میلیون خودرو در تهران کاربراتوری هستند، تاکید کرد: 48 درصد اتوبوس های شهر تهران در سن فرسودگی هستند که بیشتر آنها را اتوبوس های حمل و نقل درون شهری تشکیل می دهد.در تهران امارهایی در مورد فرسودگی 70 درصد تاکسی ها اعلام می شود که صحیح نیست. 5 درصد تاکسی های تهران فرسوده هستند که برای نوسازی آنها اقدامات خوبی در حال انجام است.

وی از شناسایی رانندگان متخلف و حادثه ساز خبر داد و گفت: سال گذشته 16 هزار نفر در تصادفات جان خود را از دست دادند، در حالی که 6800 نفر از آنها هیچ تقصیری در تصادفات نداشتند. در کشور 36 میلیون نفر گواهینامه دارند که 25 میلیون آن فعال است. از این تعداد 3400 تن مرکتب تخلفاتی می شوند که منجر به تصادفات مرگبار می شود.

رئیس پلیس راهور درباره تمدید مهلت بخشودگی دوبرابر شده جرایم رانندگی،گفت:این مهلت آخر آذرماه به پایان رسید و تصمیمی از سوی مجلس برای تمدید آن گرفته نشده است. در ماه آخر بخشودگی مردم استقبال خوبی از آن کرده و نسبت به پرداخت جرایم خود اقدام کردند.

وی موضوع ترافیک تهران را چند وجهی دانست و تاکید کرد: پیشنهاد اول ما استفاده از حمل و نقل عمومی است. به دنبال این هستیم سرویس کارمندان نیز ناوگان حمل و نقل عمومی شود. موضوع دیگر لزوم خروج نمایشگاه بین المللی از تهران است که پلیس پیشنهاد آن را ارائه کرده است.

به گفته مهری نباید در معابر کم عرض تهران ساخت و سازهای آن چنانی انجام شود و در این خصوص باید تجدید نظر کرد.

وی بر لزوم ساماندهی ورودی های تهران تاکید کرد و اظهار داشت: تهران 15 ورودی دارد که 16 میلیون ساکن دامنه جنوبی البرز از آنها برای تردد در شهر تهران استفاده می کنند. باید در مورد پایانه های عمومی برنامه ریزی شود.

رئیس پلیس راهور در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او در مورد برخورد با خودروهای لوکس پرسیده بود، گفت: برای پلیس راهور برخورد با تخلفات به ویژه تخلفات حادثه ساز مهم است و ماموران توجهی به لوکس یا معمولی بودن خودرو ندارند. برای ما نوع خودرو در اعمال قانون فرقی ندارد.

وی در مورد توقف شماره گذاری موتور سیکلت های کاربراتوری گفت: ما اصرار به اجرای قانون داریم، وقتی قانون می گوید این موتور ها نباید شماره گذاری شود، ما نیز از شماره گذاری آنها خودداری می کنیم.

منبع: میزان
انتهای پیام/
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
میثم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳۹۵/۱۰/۱۴ - ۲۰:۳۰
0
0
این قوانین نه تنها کمکی به بهبود اوضاع کنونی نمیکنه بلکه شرایط رو بدتر هم میکنه ؛ چرا که راننده ی مبتدی در بهترین شرایط ؛ به جای اینکه آبروی خودشو با نصب اون تابلو ببره و خودشو مسخره عام و خاص بکنه ؛ فوقش یک سال از نشستن پشت ماشین خودداری می کنه و بعد از یک سال در حالی که مبتدی تر شده و آموخته های پیشینش رو هم به فراموشی سپرده این بار بدون دغدغه ی اینکه مشکلی از لحاظ قانونی براش بوجود بیاد ، رانندگی شو میکنه و خطر رو برای خودش و بقیه بیشتر می کنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران