کد خبر : ۳۱۵۲
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۴
پویا احمدی، مدیر فروش بازار گروه صنعتی کروز اظهار کرد: پیش از این گروه صنعتی کروز تعهد داشت تا خط تولید خودروسازان داخلی را پوشش دهد اما زمانی که شکایت‌ها از سوی مشتریان و مصرف‌کنندگان قطعات موجود در بازار لوازم یدکی افزایش یافت این گروه صنعتی تصمیم گرفت وارد بازار لوازم یدکی شود و برخی قطعات مورد نیاز این بازار را تامین کند و بیش از ۲ سال است که این کار را آغاز کرده است.
به گزارش خودروکار،پویا احمدی اظهار کرد: تولیدکنندگان از وضعیت و مشکلات موجود در این بازار آگاه هستند و وارد شدن به این سیستم کار راحتی نیست اما با وجود تمام موانع، کروز کار خود را آغاز کرده و تامین بعضی قطعات مانند حسگر صددرصد و در برخی قطعات دیگر ۲۰درصد بازار دست این گروه صنعتی است.

این فعال صنعت قطعه ادامه داد: به طور میانگین بین ۳۰ تا ۳۵درصد بازار لوازم یدکی خودرو در اختیار قطعات کروز است اما برنامه‌ها برای توسعه این بازار ادامه خواهد داشت.

احمدی درباره بازار صادرات این گروه صنعتی به عراق و سوریه اشاره و عنوان کرد: خدمات پس از فروش کروز برای خودروهای صادر شده از سوی ایران‌خودرو و سایپا به این کشورها درحال ارائه است اما توان و ظرفیت افزایش صادرات در این واحد تولیدی بالاست و فراملی می‌اندیشد.

برخی به رقبای خارجی در بازار لوازم یدکی اشاره می‌کنند و اینکه به لحاظ قیمت‌ها توان رقابت به طور نمونه با قطعات چینی وجود ندارد. وی در این‌باره به گسترش صنعت گفت: وقتی بحث رقابت پیش می‌آید نیروی مقابلی وجود دارد که باید به سنجش امتیازها بپردازد و با استفاده از فرصت‌های داخلی تهدیدها را از بین برد. از این‌رو این گروه صنعتی با برنامه‌ریزی که داشت توانست رقبای چینی خود را از بازار حذف کند.

بیش از ۱۰ هزار نیروی انسانی در حال کار در این گروه صنعتی است که به گفته این مدیر بازرگانی به دنبال جلب رضایتمندی مشتریان است. آنها معتقدند با کیفیت می‌توان در میدان رقابت پیروز بود به شرط اینکه در این امر تنها به دنبال سود نبوده و با سنجش و برآورد هزینه‌ها رضایت مشتریان را جلب کرد. دیدگاه بازرگانی در کار صنعت و تولید یک اهرم بازدارنده است که نقش قاچاق و تقلب را پررنگ می‌کند.

این مدیر بازرگانی در صنعت قطعه کشور درباره رفع معضل قاچاق نیز اظهار کرد: تنها با اعمال سلبی نمی‌توان قاچاق را ریشه‌کن کرد بلکه نیاز به فرهنگ‌سازی دارد و این خریدارانند که در آخر تصمیم‌گیر نهایی هستند.

احمدی در پایان سخنان خود گفت: باید بزرگ اندیشید تا در نهایت به هدف بزرگ دست یافت، کشورهایی مانند هند و مالزی به اینجا رسیدند زیرا دید جهانی داشتند.

تعرفه تاثیرگذارتر از ارز برای تولیدکننده
رول محورسامان یکی از تولیدکنندگان بلبرینگ کشور است که ۹۰درصد محصولات آن در خط تولید خودروسازان استفاده می‌شود. مسیب ناصری، مدیر مهندسی این شرکت در گفت‌وگو با گسترش صنعت گفت: بیش از یک سال است که محصولات شرکت وارد بازار لوازم یدکی شده اما متاسفانه مصرف‌کنندگان به لحاظ وضعیت مالی که دارند به دنبال قطعات چینی با قیمت پایین هستند از این رو تولیدکنندگان داخلی سهم کمتری در بازار داخل دارند. قطعه‌سازان چینی به دلیل تسهیلاتی که در اختیار دارند می‌توانند با قیمت بسیار کمی محصولات خود را وارد بازار کشورهای دیگر کنند.

او گفت: حدود ۲درصد از سهم بازار بلبرینگ در اختیار این واحد تولیدی است که نزدیک به ۱۸ اندازه از انواع بلبرینگ‌ها را تولید می‌کند و ظرفیت تولید ماهانه این شرکت در سایز‌های مختلف ۱۰۰هزار که معادل روزانه ۴ هزار قطعه است اما از آنجا که تنها منبع تامین‌کننده خودروسازان است از حدود یک درصد ظرفیت خود در حال استفاده است. همچنین این شرکت ظرفیت دارد تولید سالانه خود را به یک‌میلیون در سال برساند.

این فعال صنعت قطعه در ادامه به مجموعه‌های زیرزمینی در بازار لوازم یدکی اشاره کرد و گفت: این گروه فعالیت زیادی در بازار بلبرینگ دارد و این شرکت برای اینکه دست سودجویان را برای سوءاستفاده‌های رایج در بازار مانند گذاشتن قطعات چینی در بسته‌بندی‌ نشان‌های داخلی یا بسته‌بندی خارجی برای قطعات داخلی ببندد، برای خود یک هولوگرام طلایی تعریف کرده و یک سیستم بچینگ ردیابی روی بسته‌بندی‌های کارتونی تعبیه شده که این کد تعریف شده روی هر بسته را هیچ‌کس به جز کارخانه نمی‌داند.

ناصری درباره تعیین نرخ تعرفه‌ها معتقد است بالا و پایین آمدن نرخ تعرفه تاثیر مستقیمی بر میزان تولید داخل دارد و هر اندازه تعرفه‌ها بالاتر باشد توان رقابت در بازار داخل افزایش می‌یابد. به‌طور نمونه بلبرینگی که برای یک کارخانه ایرانی ۲۱ هزار و ۵۰۰ هزار تومان تمام می‌شود در گمرک نوع چینی آن ۹ هزار و ۵۰۰ هزار تومان بوده و حتی با ۱۰درصد تعرفه نیز به قیمت داخلی نمی‌رسد. از این رو تعرفه‌ها می‌تواند به رشد تولید داخل کمک کند.

او گفت: تعیین نرخ تعرفه تاثیرگذارتر از تک نرخی کردن ارز است زیرا تک نرخی شدن ارز برای تولیدکننده تفاوتی زیادی ندارد. تنها برای کسانی که واردکننده به شمار می‌روند، مهم خواهد بود.

ناکارآمدی تعرفه در امر رقابت‌پذیری
در ادامه گسترش صنعت به سراغ مدیرعامل مارپیچ‌فرمان یکتا، تولیدکننده سیبک در جعبه فرمان خودرو رفت و از سهم این تولیدکننده در بازار لوازم یدکی پرسید. بهلول اصغری در این‌باره گفت: ماهانه نزدیک به ۵۰ تا ۶۰هزار سیبک تولید این واحد تولیدی است که به تامین قطعات بازار لوازم یدکی می‌پردازد.

او درباره میزان مصرف کل بازار در طول یک ماه گفت: نیاز بازار حدود ۲ میلیون سیبک است که بخش زیادی از سوی تولیدکنندگان داخلی و باقی به وسیله واردات تامین می‌شود. تبریز، مرکز تولید سیبک در کشور بوده و ۸۰درصد سیبک ایران در این شهر تولید می‌شود و پس از آن مشهد و تهران قرار دارند.

این فعال صنعت قطعه افزود: این شرکت ظرفیت دارد تا ماهانه میزان تولید خود را به ۲۰۰ هزار سیبک برساند. مرکز تحقیق و توسعه این شرکت نیز در حال مطالعه برای تامین سیبک‌ خودروهای خارجی است زیرا به نظر می‌رسد یکی از نیازهای امروز بازار خودرو همین موضوع است.

وی در ادامه به چالش تولید در صنعت قطعه اشاره کرد و گفت: قطعه‌سازان دو سال به دلیل تورم، امکان افزایش قیمت نداشتند اما در کنار آن فولاد گران شد. از سویی واردات و نرخ سود وام‌ها مسئله دیگری است که همیشه حالتی از تشویش و اضطرار در تولیدکننده به وجود می‌آورد.

اصغری همچون دیگر قطعه‌سازان به فعالیت‌های زیرپله‌ای برخی افراد فعال در این صنعت اشاره کرد و گفت: متاسفانه تولیدکنندگانی وجود دارند که استانداردهای لازم را رعایت نمی‌کنند و به شکل زیرپله‌ای مشغول به تولید هستند. یکی از اقدامات خطرناک در حال انجام تعمیر قطعات است که برخی فوق ایمنی بوده و با جان مردم در ارتباط است.

وی افزود: از سوی دیگر قطعات بی‌کیفیت با قیمت‌های غیرواقعی در بازار لوازم یدکی فراوان است که بعد از استفاده منجر به شکایت‌های بسیاری می‌شود.

این قطعه‌ساز درباره تعیین تعرفه‌ها معتقد است مهم‌ترین مسئله، حمایت از توان رقابت‌ است زیرا نمی‌توان برای همیشه مانع واردات شد، زمانی که درهای اقتصادی باز شود این کیفیت و قیمت است که باعث ماندگاری صنعتگر می‌شود. امروز چینی‌ها نمی‌توانند به لحاظ کیفیت در تولید سیبک با ایرانی‌ها رقابت کنند از این رو در نمایشگاه صنعت قطعه امسال نیز حضور نداشتند.

منبع:گسترش صنعت
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران