کد خبر : ۶۲۵۹
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۹
اثرات انتخابات فرانسه بر صنعت خودرو ایران؛
این روزها که صنعت خودرو ایران همکاری خود با شرکت‌های خارجی را از سر گرفته و سرمایه‌گذاری‌های عظیمی از سوی دوطرف ایجاد شده،
به گزارش خودروکار، هرگونه تغییر و تحول سیاسی در کشورهای همکار، دل صنعت خودرو را به لرزه درمی‌آورد به شرط آنکه خودروسازان ایرانی به اندازه‌ای، قراردادهای خود را با بندهایی محکم چفت و بست کرده باشند که هیچ نگرانی از تحولات در راه نداشته باشند. فرانسه به عنوان بزرگترین شریک اقتصادی ایران پس از برجام، این روزها بیش از همه کشورها در صنعت خودرو ایران نقشی به عهده گرفته تا در کنار کسب سودی که از بازار کشور می‌برد، صنعت خودرو ایران را هم سروسامانی بدهد.

در چنین شرایطی انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه تردیدی را در تداوم همکاری پررنگ این کشور با صنعت خودرو به وجود می‌آورد، چراکه در صورت انتخاب مارین لوپن، جناح راست افراطی که پروتکشنیسم یا همان حمایت از تولید داخل را در دستور کاری خود قرار داده، این امکان وجود دارد که صنعت خودرو ایران نیز تحت‌تاثیر این تصمیم قرار گیرد چراکه افزایش سرمایه‌گذاری داخلی و کاهش خارجی از سیاست‌های کاری او اعلام شده است.



ضرورت بندهای محکم در قراردادها


در همین حال حسن کریمی‌سنجری کارشناس صنعت خودرو معتقد است که انتخابات فرانسه در حالی به دور دوم کشیده شده که در صورت رای آوردن مارین لوپن جناح راست افراطی که هرچند این روزها در شرایط نامساعدی نسبت به رقیب خود امانوئل مکرون قرار دارد، این امکان وجود دارد که رویکرد مثبت فرانسه نسبت به شراکت با ایران تحت‌تاثیر قرار گیرد.


او با اشاره به تفکرات و روحیاتی که از این نامزد ریاست‌جمهوری فرانسه دیده می‌شود، اظهار کرد: به نظر می‌رسد رویکرد مثبت این کشور نسبت به شراکت با ایران در همه زمینه‌ها کمرنگ شود و اتفاقی که در امریکا اتفاق افتاد، در فرانسه نیز تکرار شود و درنهایت شاهد اثر منفی آن بر قراردادهای خودرویی باشیم.


این کارشناس صنعت خودرو یادآور شد: تاکید کارشناسان صنعت خودرو برای ضمانت‌های محکم در صنعت خودرو در سال گذشته و همزمان با برجام نیز به همین دلیل بود زیرا این احتمال همواره وجود داشته که این قراردادها تحت‌تاثیر سیاست قرار گرفته و دچار خدشه شود.


کریمی‌سنجری با تاکید بر اینکه سیاست همواره در همه کشورها بر صنعت خودرو تاثیر داشته که نمونه آن آلمان، امریکا، فرانسه و ایران است، تصریح کرد: صنعت خودرو صنعت مهمی است و در دوره‌های گذشته نیز همواره از سیاست سود برده یا ضرر کرده است که نشان می‌دهد همیشه تحت‌تاثیر سیاست بوده، بنابراین به نظر می‌رسد با رای آوردن جناح افراطی تاثیر منفی بر همکاری فرانسه با صنعت خودرو ایران باشیم.


او تاکید کرد: اینکه قراردادهای جدید صنعت خودرو شکننده یا دچار خدشه خواهد شد، به تضامین و استواری این قراردادها بستگی دارد. همیشه تاکید شده که قراردادها باید پایدار بوده و مفاد حقوقی محکمی داشته باشند تا به هر طریقی قابل فسخ و شکسته شدن نباشند.


این کارشناس صنعت خودرو با تاکید براینکه اگر قراردادهای خودرویی به اندازه قرارداد برجام محکم و استوار بودند، به طور قطع لطمه‌ای نمی‌دیدند، اظهار کرد: دولت جدید امریکا با تمام قدرت تلاش کرد که برجام را برهم بزند اما به دلیل اینکه این قرارداد از مبانی حقوقی محکمی برخوردار بود این امکان تا این لحظه فراهم نشده است.

بنابراین اگر در قراردادهای خودرویی نیز به همین شکل عمل شده و از قرارداد حقوقی پایدار و مستحکمی برخوردار باشد، به طور قطع تغییرات سیاسی نیز نمی‌تواند در موضوع قراردادها خدشه‌ای وارد کند بنابراین تاثیرپذیری صنعت خودرو از سیاست به قراردادها بستگی دارد که البته مفاد آن هیچ‌گاه علنی نشد.


کریمی‌سنجری درباره تاثیر احتمال خروج فرانسه از اتحادیه اروپا با رای آوردن این نماینده افراط‌گرا بر صنعت خودرو ایران نیز تصریح کرد: تجربه نشان داده که رویکرد اتحادیه اروپا نسبت به ایران و اقتصاد آن، رویکرد مثبتی است بنابراین نمی‌توان اظهار کرد که در صورت جدا شدن فرانسه از اتحادیه اروپا، شرایط بهتر یا بدتر شود چراکه عملکرد جامعه اروپا در قبال اقتصاد ایران منفی نبوده است.



بی‌تاثیری فرگزیت بر صنعت خودرو

نگرانی از تهدید انتخابات فرانسه بر صنعت خودرو ایران و قراردادهای منعقد شده این صنعت با این کشور اروپایی که بعد از برجام تبدیل به بزرگترین شریک اقتصادی ایران شده است، در حالی مورد تاکید قرار می‌گیرد که نظرهای متناقضی نیز در این‌باره وجود دارد.

ساسان قربانی، عضو شورای سیاست‌گذاری صنعت خودرو با وجود پذیرفتن سایه تحولات سیاسی بر تحولات اقتصادی معتقد است که این احتمال همواره وجود دارد که صنعت خودرو ایران نیز از انتخابات فرانسه تاثیر بپذیرد چنانچه در گذشته نیز شاهد تغییر مواضع دولت‌ها با تغییر سیاست‌های اجرایی آنها بوده‌ایم اما نکته با اهمیت درباره فرانسه این است که این کشور با صنعت خودرو ایران به صورت جدی پیوند خورده و کاهش و یا قطع ارتباط کاری با صنعت خودرو ایران به دلیل تحولات سیاسی احتمال اندکی دارد.


او افزود: این تصور که با روی کار آمدن حزب لوپن و یا هر حزب دیگری تصمیم گیری‌های اقتصادی فرانسه تغییر کرده و روش دیگری را درپیش بگیرد، بسیار بعید خواهد بود.

قربانی در ادامه درباره «تاثیر فرگزیت» بر صنعت خودرو ایران نیز اظهار کرد: برای ارزیابی این تاثیر باید تاثیر ارتباط صنعت خودرو فرانسه با ایران روی اقتصاد فرانسه را مورد بررسی قرار داد، طبیعی است هر حزبی که مسئولیت ریاست‌جمهوری فرانسه را به عهده بگیرد، به این موضوع توجه خواهد کرد تا مشخص شود این تصمیم تا چه اندازه بر اقتصاد ملی فرانسه تاثیرگذار خواهد بود.


عضو شورای سیاست‌گذاری خودرو ادامه داد: معتقدم فرانسه برای باقی ماندن در اتحادیه اروپا یا خروج از آن تنها به منافع خود توجه می‌کند و از آنجا که صنعت خودرو ایران و فرانسه و شرکت‌های خودرویی این کشور مانند رنو و پژو همکاری بسیار ریشه‌ای با ایران دارند، بعید به نظر می‌رسد که خروج فرانسه از اتحادیه اروپا تاثیر عمده‌ای بر صنعت خودرو ایران داشته باشد.


قربانی افزود: شرکتی مانند رنو در ایران سرمایه‌گذاری کرده براین اساس به طور قطع دولتمردان این کشور تصمیمی اتخاذ نمی‌کنند که این دست از شرکت‌ها با حذف سرمایه‌گذاری انجام داده از قراردادهای منعقدشده، متضرر شوند. به همین دلیل با وجود اینکه تصمیمات سیاسی می‌تواند تصمیمات اقتصادی را متاثر کند اما در این مورد ویژه اثر چندانی نخواهد داشت و دو کشور با پیشینه تاریخی و محبوبیت تولیدات فرانسوی در بازار ایران و همین طور وجود قطعه‌سازان گسترده در بازار ایران برای صنعت خودرو فرانسه، این کشور ناگزیر به تداوم همکاری با ایران است.


به گفته او، با چنین پیشینه‌ای و وجود قطعه‌سازانی آشنا به صنعت قطعه فرانسه و همچنین فرآیندهای تولیدی کار، برای فرانسه کار ساده‌ای نخواهد بود که به دنبال شریک جدیدی بگردد، بنابراین با توجه به این پیشینه بعید به نظر می‌رسد صنعت خودرو ایران با انتخابات جدید فرانسه دچار تلاطم و تغییر شود.



منبع: روزنامه گسترش صنعت

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران