کد خبر : ۷۸۵۲
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۴
"خودروکار" گزارش می دهد؛
محمد رضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در حالی روز گذشته در آخرین نشست خبری اش به عنوان وزیر دولت یازدهم، وعده امضای قرارداد ایدرو و رنو را طی هفته های آینده داد که به نظر می رسد عمر وزارت او به شاهد عقد این قرارداد بودن قد ندهد.
به گزارش خبرنگار خودروکار، سه ماه دیگر مانده تا یکسالگی نامزدی ایدرو و رنو را بتوان جشن گرفت. شراکتی که بیشتر به یک خواستگاری غافلگیرکننده در پاریس می ماند و در حالیکه همه منتظر بودند تا رنوی فرانسوی میان دو خودروساز بزرگ ایران یکی را برای مشارکت نهایی انتخاب کند و حتی صحبت ها به مراسم نشان کردن سایپا هم رسیده بود، به یکباره سر و کله خواستگاری قدر پیدا شد و جواب بله برای مشارکت در ایران به ایدرو رسید.

رنو و ایدرو در فضای دلچسب پاریس، صیغه محرمیتی جاری کردند تا پس از به تفاهم رسیدن درباره جزییات، زمان مراسم رسمی عقد قرارداد را مشخص کنند. مهریه رنو اما از جیب نشان کرده سابقه اش یعنی سایپا تعیین شد و ایدرو قدرتمند "بن رو" را به عنوان مطالبات سود سهامش، برداشت و برای گرفتن جواب بله، به میانه این مشارکت آورد تا همه چیز غافلگیرکننده باشد.




بعد از نمایشگاه پاریس، خانواده وزارت صنعت من جمله ایدرویی ها، به تهران بازگشتند اما هیچ کس از این خانواده پاسخی برای اینهمه ابهام نداشت یا دست کم نمی خواست که پاسخی بدهد. تا اینکه پیمان کارگر، مدیرعامل سابق رنو پارس، به عنوان نماینده رنو در ایران در نشستی خبری تلاش کرد دلیل این انتخاب را توضیح دهد.

او در نشست خبری ۲۶ مهرماه سال ۹۵، در پاسخ به خودروکار درباره دلیل این انتخاب بیان کرد: "برای ادامه همکاری با دو خودروساز بزرگ ایران دچار محدودیت هایی بودیم که به همین خاطر جوینت ونچر تازه شکل گرفت."

چند هفته بعد منصور معظمی، مدیرعامل ایدرو، محسن صالحی نیا، معاون امور صنایع وزیر صنعت و خود شخص وزیر صنعت، گویی که دیگر ترسشان از مواجهه با پرسش ها ریخته باشد، آرام آرام درباره این قرارداد صحبت کردند اما همچنان وعده امضای آن به هفته های آینده سپرده میشد.

وعده ها ادامه پیدا کرد و عمر مدیریت کارگر در ایران به امضای این قرارداد قد نداد. او چند روز مانده به پایان سال سنگین ۹۵ برای رنویی ها، تهران را به مقصد ژاپن و رنو را به مقصد نیسان ترک کرد.

گرچه هر سه مسوول مرتبط وزارت صنعت از عقد قرارداد رسمی تا پایان سال ۹۵ خبر داده بودند اما گویا هیچ کدام از روزهای پایان سال برای مراسم عقد خوش یمن نبود و کار به بهار ۹۶ رسید.

فروردین ماه سال جاری، نعمت زاده در پاسخ به "خودروکار" مبنی براینکه صرفا وعده امضای این قرارداد از هفته ای به هفته دیگر داده می شود و چرا همچنان خبری از امضای قرارداد نیست؟ توضیح داد: " جزییات فنی دلیل طولانی شدن زمان امضای این قرارداد بوده است."

او همچنین به تفاوت رسوم فرانسوی ها اشاره کرد و گفت:" آنها برای هر تصمیمی نیاز به تصویب هیات مدیره دارند و همین موضوع روند کار را طولانی کرده است. ولی این قرارداد به زودی امضا خواهد شد."


حالا هفته دوم تیرماه است، ۹ ماه از نامزدی ایدرو و رنو میگذرد و گویا خانواده های دو طرف هنوز نتوانسته اند بر سر حزییات این شراکت به تفاهم برسند. با این حال نعمت زاده که روز گذشته نشست خبری خداحافظی اش را برگزار می کرد، باز هم از تک و تا نیافتاد و از سفر هیاتی از فرانسه برای بررسی های نهایی این قرارداد به ایران سخن گفت. قراردادی که مذاکراتش برای رسمی شدن گویا قرار است به اندازه مذاکرات هسته ای طول بکشد و به نظر نمی رسد به عمر وزارت پیر صنعت ایران هم قد بدهد.

برخی از کارشناسان معتقدند، سخت گیری های نعمت زاده و همچنین سایپایی ها برای گذشتن از خیر "بن رو" دلیل این نامزدی طولانی بوده است. حالا باید منتظر ماند و دید که آیا نعمت زاده شاهد این عقد خواهد بود یا اصلا رنو، عروس ایدرو می شود؟

گزارشگر: عسل داداشلو

انتهای پیام/
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
-
|
۱۳۹۶/۰۴/۱۱ - ۱۱:۱۷
0
0
مافیای خودرو غیر ممکنه بگذاره شرکتی در ایران مساقل تولید داشته باشه!!
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران