کد خبر : ۵۸۱۹
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵
«خودروکار» بررسی کرد؛
نرخ ارز یکی از مؤلفه‌های تأثیرگذار بر بازارهای اقتصادی به ویژه بازار خودرو است و با توجه به نوسان نرخ ارز، قیمت خودرو دستخوش تغییر می‌شود.
به گزارش خبرنگار خودروکار، بازار خودرو همچون دیگر بازارهای اقتصادی ایران تأثیر بسزایی از نوسانات نرخ ارز به ویژه دلار می‌گیرد، نوساناتی که در بازار خودروهای وارداتی و داخلی به شدت مشهود است.

از آن رو بازار خودروهای داخلی در کنار بازار خودروهای وارداتی آورده می‌شود که مواد اولیه ساخت قطعات و برخی از قطعات خودرو به صورت وارداتی تأمین می‌شود و تأمین محصول از مبادی وارداتی با ارز به ویژه دلار صورت می‌گیرد.

با این تفاسیر هر نوسانی در بازار ارز بر پایه اقتصادی و برپایه انتظارات تورمی مردم بر بازارهای مختلف تأثیر می‌گذارد و این مهم در شش ماهه نخست سالجاری اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد، زیرا انتخابات ریاست جمهوری در  پایان اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود و ثبات بازار ارز برای هر دولتی بسیار مهم و تأثیرگذار است.

حال جای سؤال دارد که در شش ماهه نخست سالجاری بازار ارز دستخوش تغییر خواهد شد؟ و این نوسانات بازار ارز بروی بازارهایی همچون بازار خودرو تأثیرگذار است؟

در این رابطه کامران ندری- معاون پژوهشی پژوهشکده پولی و بانکی در گفت‌وگو با خبرنگار خودروکار، اظهار کرد: با توجه به شرایط فعلی و وضعیت پیشرو، پیش بینی بر آن است که اتفاق مهمی در بازار ارز رخ نخواهد داد، اما نباید فراموش شود که انتخابات ریاست جمهوری در حدود یک ماه دیگر برگزار می‌شود و اگر نتیجه انتخابات فراتر انتظار عمومی باشد و به عنوان یک شوک در بازارهای اقتصادی به ویژه بازار ارز تلقی شود، شش ماه آینده بازار ارز نوسانی را برای خود متصور خواهد بود که به طور حتم دولت این نوسانات را کنترل خواهد کرد.

او افزود: با توجه به مؤلفه‌های اقتصادی و معیارهای تأثیرگذار بروی بازار ارز، میزان نوسانات در شش ماهه ابتدایی سال تا زمانی که دولت یازدهم زمام امور را در اختیار خواهد داشت کاملاً منطقی خواهد بود.

ندری یادآور شد: در نهایت دولت تلاش می‌کند ثبات نسبی چهار سال گذشته را در بازار ارز حفظ کند و این موضوع در حالی مطرح می‌شود که اگر دولت آقای روحانی پیروز انتخابات نباشد، مسیر ثبات نرخ ارز تا پایان دولت یازدهم حفظ خواهد شد، زیرا ثبات نرخ ارز بخشی از کارنامه دولت به حساب می‌آید.

عضو پژوهشکده پولی و بانکی گفت: یکی از بازارهای استراتژیک اقتصاد ایران بازار ارز است که نوسانات شدید آن می‌تواند بروی کل اقتصاد تأثیرگذار باشد و نباید فراموش کرد که بازار ارز بروی انتظارات تورمی مردم تأثیرگذار بوده و زمانی که نرخ ارز نوسان شدیدی دارد مردم تصور می‌کنند که اتفاق ناخوش آیندی قرار است در اقتصاد رخ دهد و در برخی موارد انتظارات مردمی مبنای منطقی و علمی ندارد که تأثیرات سویی بر بازار خواهد داشت.

او بیان کرد: در مجموع می‌توان گفت عمده دلیل نوسانات بازارهای اقتصادی با تغییر نرخ ارز، به موجب لنگر شدن انتظارات تورمی مردم به نرخ ارز است و اگر این لنگر برداشته شود، انتظارات حرکت می‌کند که کنترل آن بسیار سخت خواهد بود.

ندری در انتها تأکید کرد: در نهایت باید گفته شود که در صورت پیروزی یا عدم پیروزی دولت آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم، تا تغییر دولت ثبات نسبی بر بازار ارز حاکم خواهد بود.

با این تفاسیر می‌توان گفت، در شش ماهه ابتدایی سالجاری نرخ ارز نوسان خاصی را تجربه نخواهد کرد و ثبات نسبی بر بازار حاکم خواهد بود، از این رو قیمت خودرو در بازار ایران به واسطه نوسان نرخ ارز تغییری نخواهد داشت.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران